جهتدهی به فعالیت اعضای هیئت علمی در «طرح الف و ب» | افزایش حق مرتبه علمی استادان میسر شد
حامد معصومی در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با تشریح فواید طرح الف و ب اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: مهمترین مزیت بخشنامه طرح الف و ب جهتدارکردن فعالیتهای اعضای هیئت علمی در راستای کارکردهای سازمانی و استفاده بهتر از ظرفیت نخبگانی در دانشگاه بوده و در واقع ۱۶ ساعت حضور موظفی استادان بهصورت نظاممند و جهتدار تعریف شده و در مقابل افزایش حق مرتبه علمی نیز مد نظر قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
تأثیر «طرح الف و ب» در پویایی و فعالیت اعضای هیئت علمی
از حضور منظم استاد در دانشگاه تا تبادل علمی مستمر با دانشجویان
10 مزیت «طرح الف و ب» اعضای هیئت علمی
«طرح الف و ب» در واقعیسازی حقوق مؤثر است
وی افزود: این اتفاق در سیر کلی دانشگاه از آموزشمحور به پژوهشمحور و کارکردهای حل مسئله بسیار مهم و تأثیرگذار بوده و با وجود بخشنامه طرح الف و ب، بین استادانی که تماموقت انرژی خود را مصروف دانشگاه و فعالیتهای مرتبط با آن میکنند با استادانی که خارج از دانشگاه فعالیت کاری قابل توجه و زمانبر دارند بهصورت عادلانه تمایز قائل شده است؛ البته برای استادان گروه دوم این امکان را فراهم کرده که با وجود فعالیت در خارج از دانشگاه، همچنان بتوانند بهعنوان عضو هیئت علمی با دانشگاه ارتباط مؤثر داشته باشند.
افزایش حق مرتبه علمی با ابلاغ بخشنامه طرح الف و ب میسر شد
عضو هیئت علمی گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان گفت: بخشنامه مدل همکاری اعضای هیئت علمی «الف» و «ب» که سال ۹۹ در دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد، پیش از این در دانشگاههای دولتی و دانشگاههای علوم پزشکی با عنوانهای متفاوت دیگر وجود داشته و مطابق این بخشنامه هیئت علمی الف، هیئت علمی تماموقت با نحوه همکاری ۳۲ ساعت هفتگی معرفی شده و هیئت علمی با مدل همکاری ب، هیئت علمی تماموقت با نوع همکاری ۱۶ ساعت هفتگی است؛ البته اعضای هیئت علمی که پست اجرایی دارند نیز با موظفی ۴۴ ساعت هفتگی بهعنوان عضو هیئت علمی نوع الف شناخته میشوند.
معصومی اضافه کرد: با ابلاغ بخشنامه طرح الف و ب، افزایش حق مرتبه علمی میسر شد و استادان بسته به شرایط کاری خودشان، میزان زمانی که به فعالیتهای آموزشی و پژوهشی در دانشگاه اختصاص میدادند بهصورت انتخابی نحوه همکاری الف یا ب را انتخاب کردند؛ البته اکثر اعضای هیئت علمی مدل الف را انتخاب کرده و مفهوم آن قبول کردن مشارکت بیشتر در پیشبرد اهداف پژوهشی، درآمدزایی غیرشهریهای و انجام پروژههای محوله علاوه بر فعالیت آموزشی است.
لزوم تعامل و همکاری صحیح و متقابل اعضای هیئت علمی و مجموعه مسئولان
وی با ارزیابی طرح الف و ب در مقایسه با طرحهای موازی در دانشگاههای دولتی و وزارت بهداشت عنوان کرد: مانند مدل همکاری الف و ب، طرحهای مشابهی در دانشگاههای دولتی و علوم پزشکی با نظارت وزارتخانههای بهداشت و علوم وجود دارد؛ اما در قیاس با این دانشگاهها، حق مرتبه علمی و سایر آیتمهای حقوقی در دانشگاه آزاد اسلامی کمتر بوده و دلیل آن منابع مالی محدود در این دانشگاه و بودجههای دولتی مصوب در دانشگاههای علوم پزشکی و دولتی است.
بیشتر بخوانید:
برقراری عدالت کاری بین استادان با اجرای «طرح الف و ب»
«طرح الف و ب» باید بهدرستی برای دانشگاهیان تبیین شود
امکان جذب استادان در فعالیتهای پژوهشمحور با «طرح الف و ب»
شناسایی و تکریم اعضای هیئت علمی اثرگذار در «طرح الف و ب»
عضو هیئت علمی گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان تأکید کرد: باید این روند شکل گرفته در دانشگاه آزاد اسلامی با ابلاغ بخشنامه الف و ب با تعامل و همکاری صحیح و متقابل اعضای هیئت علمی، مجموعه مسئولان، مدیران استانی و سازمان به نحوی تداوم داشته باشد که اعضای هیئت علمی با عمل به تعهدات خود در حوزههای آموزشی، پژوهشی، فعالیتهای دانشبنیان، انجام پروژههای محوله و ... در راستای اهداف دانشگاه حرکت مؤثری داشته و مدیران استانی و سازمان نیز در راستای پرکردن فاصله و گپ ایجادشده در دو دهه گذشته بین حقوق و مزایای استادان دانشگاه آزاد اسلامی با استادان دانشگاههای دولتی و علوم پزشکی گام بردارند.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/